keskiviikkona, elokuuta 16, 2006

Ratsastuskouluhevosten oppimisvaikeudet

Miksi jotkut hevoset joutuvat olemaan ratsastuskoulussa pidempään kuin muut? Miksi "Diana" on tunneilla vielä viidentoista ratsastuskouluvuoden jälkeen, ja "Heku" selviää kahdella viikolla?

Tätä pohdittiin eilen alkaneessa Ratsastuskouluhevosten oppimisvaikeudet -seminaarissa, joka pidetään Keskiperän kansanopistolla. Kaksi päivää kestävillä ratsastuskouluhevosten oppimisvaikeuksia käsittelevillä päivillä keskeisiä teemoja ovat ratsastuskoulukypsyys ja sen arvioiminen, ratsastuskouluhevosen oppiminen ja oppimisen vaikeudet sekä integroitujen ryhmien tuomat edut.

Ratsastuskoulukypsyys ja sen arviointi

Ratsastuskoulukypsyyteen on viime vuosina alettu kiinnittää enemmän huomiota. Mitä valmiimpi hevonen on kehän kiertämiseen, sitä paremmin ratsastuskoulutie yleensä alkaa. Kaikista hevosista ei kuitenkaan voi etukäteen tietää, soveltuuko se ratsastuskouluun, ja jos soveltuu, niin milloin ja millaisin ehdoin.

Ratsastustieteiden tohtori Gunilla Fowles-Silapää on tutkimusryhmänsä kanssa kehittänyt työkaluja ratsastuskoulukypsyyden arviointiin. Tämä tulee tarpeeseen, sillä silmämääräinen arviointi ei nykytiedon mukaan ole kuin korkeintaan suuntaa-antava. Fowles-Silapää on testannut uutta lomakkeen muodossa käytettävää työkalua 250 hevosen koeryhmään, ja alustavat tulokset ovat erittäin lupaavia. Pitkittäistutkimusta on tarkoitus jatkaa vähintään 15 vuoden ajan, sillä ei ole mitenkään harvinaista, että hevonen viettää ratsastuskoulussa lähes koko elämänsä.

Lupaavia tuloksia

Gunilla Fowles-Silapään mukaan ratsastuskoulukypsyyden arviointitesti antaa luotettavan kuvan siitä, millaiset mahdollisuudet hevosella on ratsastuskoulussa. Esimerkiksi näistä 250 testatusta hevosesta 26 % arvioitiin kypsymättömiksi ratsastuskoulutoimintaan. Jo puolen vuoden seurantajaksolla on havaittu, että kypsymättömäksi arvioidusta ryhmästä 50% on jo keskeyttänyt ratsastuskoulun käynnin, ja lähes kaikilla lopuilla on vaikeita tai erittäin vaikeita ongelmia ratsastuskoulussa. Keskeyttämisen riski on siis todella suuri.

Sen sijaan ratsastuskoulukypsiksi arvioidut hevoset ovat yhtä lukuunottamatta edelleen ratsastuskoulukäytössä, eikä merkittäviä vaikeuksia ole raportoitu. Tulokset ovat siis erittäin rohkaisevia.

Myöhempien vaiheiden ongelmat

Gunilla Fowles-Silapään testi voi siis olla tulevaisuuden työkalu jokaisella ratsastuskoululla. Se ei kuitenkaan vastaa siihen, kuinka pian hevonen saa ratsastuskoulunsa suoritettua. Vaikka hevonen sopeutuisi ratsastuskouluympäristöön hyvin ja aloittaisi ratsastuskoulun oikeassa kypsyysvaiheessa, ei kuitenkaan ole sanottu, että hevonen kykenisi suorittamaan ratsastuskoulunsa loppuun saakka tavanomaisessa aikataulussa. Ratsastuskoulunkäynti voi venyä ja venyä loputtomiin, eikä hevonen valmistu välttämättä koskaan.

Tämä onkin seuraava asia, jota seminaarissa käsitellään. Luennot hevosten oppimisvaikeuksista ovat alkaneet tänä aamuna Keskiperän kansanopistolla, ja jatkuvat iltapäivällä vielä integroitujen ratsastuskouluhevosryhmien merkeissä. Pökäleen toimitus on paikalla ja tämä ratsastuskouluhevosten oppimisvaikeuksia käsittelevä artikkelisarja siis jatkuu, kun saamme lisää uutta tietoa maailman johtavilta tutkimusryhmiltä.

--------------
Tämän päivän ht-nettikampanjaraportti julkaistaan illemmalla.

1 kommentti:

Tulosta